Arpilleres, dones cosint històries

Exposició 2009

arpilleres expo0b
Presentació al Palau Robert (Barcelona)

Descripció i context

Aquesta exposició agrupa el treball resultant del taller Arpilleres, dones cosint històries dut a terme per quatre grups de dones:

• Vida Creixent de la Parròquia, dones de més de seixanta-cinc anys que vam arribar a Catalunya als anys cinquanta, procedents de diferents comunitats de l’Estat espanyol.
  • Grup de Dones de l’Ateneu, dones de més de cinquanta anys també procedents d’altres comunitats.
  • Formació Global de Dones, entre 16 i 50 anys, la majoria d’ètnia gitana, nascudes a Catalunya.
  • Formació de dones Laila, dones entre 20 i 40 anys procedents del Marroc, Pakistan… que fa poc que han arribat al barri.

Seixanta-vuit dones, veïnes de Sant Roc, han explicat les seves històries de forma individual o col·lectiva, a través de 56 arpilleres. Amb aquest llenguatge comú, es creen ponts de coneixença i comunicació entre dones de diferents edats, orígens i cultures.

Les arpilleres plasmen la manera de veure i explicar el món d’aquestes dones. Cada història mostra la riquesa de la diversitat de les veus femenines, trobades en aquesta xarxa que han teixit juntes. Les temàtiques que sorgeixen d’aquests tapissos narren la vida quotidiana en clau femenina, els processos migratoris nacionals i internacionals de dones migrants, la importància de la sanitat i la formació en la vida de les dones, la realitat del barri on viuen, els treballs remunerats i no remunerats que han realitzat al llarg de les seves vides, les tradicions culturals i els costums que les acompanyen, memòries d’aquesta i d’altres vides viscudes, records de la guerra, de la postguerra civil espanyola, i vivències personals úniques.

Moltes d’elles mostren a l’espectador les desigualtats de classe social, gènere i ètnia que encara avui marquen la vida de moltes dones.

Aquest treball busca sensibilitzar socialment contra els estereotips i prejudicis negatius construïts entorn les dones, amb la il·lusió d’aportar un granet de sorra en favor de la transformació d’una societat més igualitària.

56 arpilleres

50 quilograms de roselles
Al parc amb els nens
Aprenem unes de les altres