Veus d’arpillera pels #DretsdelsInfants · 2021-22

arpilleres projeccio8
Jocs pedagògics entorn de l’exposició

Descripció i context

Badalona: Del 10 de novembre de 2020 al 29 de gener de 2021
Coloraine: Del 15 de març al 6 de juny de 2021

Gran part de la tasca que es fa diàriament a la Fundació Ateneu Sant Roc gira al voltant què el respecte dels drets sigui una realitat per a tots els infants sense dependre del lloc on visquin. Fa molts anys que infants i joves de diferents projectes de la fundació celebren el Dia Mundial dels Drets dels Infants; educadors i educadores preparen activitats amb molta cura i il·lusió, conscients a donar a conèixer que el fet de ser estimat, tenir una llar o ser escoltat, són coses a les quals tots els nens i nenes tenen dret només pel fet d’existir. A Sant Roc també!

Enguany una exposició d’obres tèxtils d’artistes reconegudes de la col·lecció Conflict Textiles de Roberta Bacic, arpilleristes de Badalona i nens i nenes de l’Aula oberta de la Fundació Ateneu Sant Roc, omplen les parets del saló de l’entitat i amb elles ens endinsem en el camí cap a la realització dels Drets dels Infants, en particular els relacionats amb la vida familiar, els jocs i el lleure, l’educació, i la salut i l’entorn.

Amb robes i fils, les arpilleristes expressen les seves experiències, anhels i emocions creant espais de reflexió que ens situen en entorns de vulneració com es pot veure a l’arpillera d’Anna Frank, Mines antipersones o Nadons robats. També trobem peces que expliquen la importància de la comunitat en situacions adverses, altres que reivindiquen i recorden l’obligació dels estats de vetllar per la ciutadania o una brillant obra d’Irene McWilliam que aborda el preocupant deteriorament del medi ambient. Per últim cal destacar una de ben especial, la dels nens i les nenes del projecte Aula oberta, que exercint el seu dret a la participació, reivindiquen el dret al lleure.

Aquestes obres, puntada a puntada, ens desvetllen l’impacte i la resposta a la vulneració d’aquests drets i se’ns planteja la pregunta: Com podem fer realitat una cultura dels Drets dels Infants?

Veus d’arpilleres pels #DretsdelsInfants és una exposició pensada en dues fases, la primera a l’Ateneu i la segona al Roe Valley Arts and Cultural Center (RVACC) de Colorain (Irlanda del Nord), la qual cosa no ha estat possible a causa de la pandèmia covid-19. No obstant això, l’exposició es va fer virtualment i mitjançant una associació amb l’escola primària de Balnamore, es va portar a terme un projecte creatiu que va començar el 19 d’abril. Aquest projecte es va centrar específicament en el dret al joc dels infants i va culminar amb una exposició virtual de les obres d’art creades pels escolars.

Activitats a la Fundació Ateneu Sant Roc

Activitats a l’Escola de primària Balnamore

L’exposició: 21 arpilleres

Fase I: Badalona (Conflict Textiles)