Fòrum d’arpilleres de Catalunya · 2018

Trobada d’intercanvi a la Fundació Ateneu Sant Roc

Descripció i context

27 d’octubre de 2018 a la Fundació Ateneu Sant Roc

El Fòrum d’arpilleres de Catalunya, organitzat per la Fundación Ateneu Sant Roc amb la col·laboració de Roberta Bacic, es planteja com una oportunitat per a compartir tècniques utilitzades, reflexionar sobre temàtiques motivadores, i intercanviar noves maneres de difusió i promoció de les arpilleres com a element cohesionador, que permeten donar veu a les persones sense veu.

Cinquanta persones de grups sorgits durant els darrers deu anys a Barcelona, Sant Vicenç dels Horts, Palau-solità i Plegamans, Sabadell i Badalona, es van concentrar a la Fundació Ateneu Sant Roc per a compartir una jornada de treball i reflexió entorn de les arpilleres, aquestes peces tèxtils d’origen xilè, transmissores de sentiments, emocions i denúncia.

El Fòrum de les Arpilleres de Catalunya 2018 va començar amb una xerrada de la Roberta Bacic, investigadora en temes relacionats amb els Drets humans i fundadora de Conflict Textiles, que va parlar de les arpilleres com a element cohesionador tant en l’àmbit local en les relacions entre els membres de cada grup i amb les seves organitzacions, com també en l’àmbit internacional.

Després de la presentació dels set grups participants es va fer una dinàmica de reflexió i intercanvi de coneixements sobre les tècniques utilitzades, noves maneres de difusió i promoció, així com descobrir la importància d’estar connectats i crear ponts de treball. També es va parlar sobre les temàtiques motivadores sovint entorn de la dona en l’àmbit de les emocions i la denúncia, i de valors a l’escola on la Comunitat educativa de valors de Palau-solità de Plegamans, treballa amb els infants a través de les arpilleres.

A la tarda, entorn d’una gran taula plena de robes, agulles i fils, es va crear un ambient acollidor i de conversa mentre les participants feien una representació de si mateixes en roba. Finalment tothom va expressar amb una paraula la seva experiència d’aquest dia tan intens.

9.00 h    Acollida

9.30 h    Presentació de la jornada

9.40 h    Les arpilleres com a element de cohesió a càrrec de Roberta Bacic

10.00 h    Presentació dels grups participants