Nuestro taller de arpilleras

ambaixadora cartell 3

FCH, Taller de Mujeres Creativas • Perú • 2008

50 x 40 cm • Trossos de material cosit a l’arpillera

Rèplica de la peça original del 1985, elaborada pel taller Dones Creatives de Lima. Aquest grup dona suport a les dones que han estat desplaçades arran de la guerra al Perú. La imatge del treball desordenat representa un món de creativitat que proporciona refugi a les dones, davant la situació de caos produïda per la guerra. Davant de les dificultats d’aquest entorn bèl·lic, la rutina, la companyonia i el sentit de pertinença al taller, els permet a aquestes dones trobar un espai de pau.

Moltes de les dones que han participat en aquest taller al llarg dels anys són persones grans que no poden guanyar-se la vida. Com l’Estat no proporciona indemnitzacions ni atenció sanitària mínima per a les persones afectades i empobrides per la guerra, el Moviment Manuela Ramos, les ONG i les esglésies alemanyes es fan càrrec de les seves necessitats bàsiques.

El procés de representar històries de dones a través d’arpilleres ha tingut lloc molt més enllà de Xile. El 2009, Breege Doherty, inspirada en una exposició d’arpillera a Donegal, Irlanda, va convidar Roberta Bacic, a presentar el procés a un grup de dones que participaven en un projecte transfronterer/comunitari de dones. Aquest taller va permetre a les dones aprendre sobre l’experiència del trauma i el conflicte d’una altra cultura, mentre exploraven de forma provisional la connexió amb la seva pròpia experiència, vivint en una societat post conflicte, mitjançant el fet de tallar, cosir i parlar.

raco arpilleres2

Col·lecció: Conflict Textiles