L’exili dels republicans

Taller 2012

arpilleres taller1b

Descripció i context

L’Assumpta Montellà, mataronina i investigadora de la Guerra civil espanyola, va fer una xerrada a l’Ateneu sobre el final de la guerra, de la marxa cap a l’exili de gairebé mig milió de persones i de la realitat dels camps de refugiats del sud de França. La sala d’actes de l’Ateneu, plena de gom a gom, no gosava respirar per no trencar el fil d’aquella història tan colpidora.

L’Assumpta explicà la vida en aquells camps, les penúries, els oblits, les morts… i enmig de tanta foscor va obrir una finestra d’esperança amb la història de l’Elisabeth Eidenbenz i la seva Maternitat d’Elna, que va salvar les vides de gairebé 600 infants.

La xerrada va ser un homenatge a la “señorita Isabel” i a totes les persones que donen sense demanar res a canvi. També va suposar una reivindicació de la nostra memòria, treure a la llum les històries amagades de molta gent anònima.

A partir d’aquí el grup d’arpilleres de l’Ateneu va llegir el llibre de l’Assumpta La Maternitat d’Elna, el qual inspira el grup d’arpilleristes a elaborar dues arpilleres força emotives: L’exili i La Maternitat d’Elna. L’Anita Ramonet, arpillerista del grup, crea una arpillera més personal, Postguerra, el tramvia.

El procès

3 arpilleres